Your own site

Jak stworzyć swoją pierwszą stronę internetową?

Chcesz zaistnieć w internecie, założyć stronę – jesteś początkujący i nie wiesz jak się za to zabrać? Odpowiedzi na te i wszelkie inne pytania zawarłem w tym poradniku, oddaje go w Twoje ręce i mam nadzieje, że uda Ci się drogi internauto dobrze wykorzystać potencjał który się tutaj znajduje. Bez zbędnych ceregieli i marudzenia zaczynajmy wreszcie, w końcu nie ma co tracić czasu przed nami jest przecież mnóstwo rzeczy do zrobienia.

Na samym wstępie chciałbym zakomunikować tylko, że tworzenie jakiejkolwiek strony to jest proces, proces który trwa i to z zasady dość długo. Strona to nie jest rzecz na dwa dni którą możemy się pobawić i zostawić gdzieś tam w kącie. To masa czasu który musimy poświecić na jej stworzenie, promocje i utrzymanie a potem jeszcze uaktualnianie co jakiś czas. Jeżeli więc już na tym etapie nie masz zbyt wiele czasu lub masz słomiany zapał sądzę, że powinieneś się dwa razy zastaniowić czy aby na pewno chcesz się za to zabrać, zanim tylko utopisz w tym swoję pieniądzę i zmarnujesz swój czas czytając ten obszerny wpis.

Są oczywiście dwie strony medalu i z drugiej strony jednak, tworzenie strony jest to niesamowita przygoda która może odmienić twoje życie raz na zawsze. Podczas tej przygody dowiesz się jak naprawdę działają strony internetowe, poznasz kilka/kilkanaście języków programowania webowego, parę usług i protokołów które rządzą w internecie, być może poznasz nawet inne osoby które podobnie jak ty interesują się danym tematem. Wszystko to jednak zależy od Ciebie, twojej motywacji i zapału do dalszej nauki którą możesz kontynuować lub porzucić wraz z końcem tego wpisu.

Wprowadzenie

Wiele osób tak jak Ty chce założyć swoją pierwszą stronę internetową, nawet nie zdajesz sobie sprawy jak sporą konkurencje masz już w zasadzie na samym starcie. Jak to mówią konkurencja nigdy nie śpi - i to jest niestety prawda, taka szara rzeczywistość. Aby wejść na (przysłowiowy rynek) trzeba naprawdę wiedzieć czego się chce, mieć na to dobry pomysł, lub znaleźć odpowiednią niszę. Pomysł powinien być podzielony na etapy które muszą odzwiercielać skoordynowane działania dzięki którym będziemy w stanie doprowadzić nasz produkt, usługę lub cokolwiek innego do sukcesu lub porażki. Tak więc pierwszym podstawowym punktem który warto sobie prześwietlić jest dobry pomysł, i odpowiedzieć sobie na pytanie czy nasz faktycznie takim właśnie jest?

O czym będzie nasza strona?

No dobrze, tak więc przejdźmy do sedna na potrzeby tego poradnika załóżmy, że chcemy zrobić prostego bloga. Dlaczego akurat on? Posłuży nam jako nasza osobista wizytówka w sieci ale będzie jednocześnie umożliwiał nam integracje z naszą społecznością którą wokół niego zgromadzimy. Chcąc go zrobić musimy sobie jednak odpowiedzeć na szereg pytań z tym związanych. Najprościej weźcie więc kartę i długopis (tak analogwo bo czemu nie) i rozpiszcie sobie wszystkie ważne aspekty, takie jak:

Planowanie

Badanie rynku, poszukiwania konkurencji

Pewnie część osób po przeczytaniu powyższego akapitu odpadło, nie dziwi mnie to kiedyś sam bym prędzej zamknął stronę niż bawił się w czytanie tak obszernego artykułu. No ale cóż czasy się zmieniają, ludzie też - a do tych najbardziej wytrwałych należy wiedza którą chcę tutaj przekazać. Przejdźmy więc na początek do strony Google Trends (klik) - jest to witryna na której możemy sprawdzić nadchodzące trędy itd. Sprawdźmy popularność na przykład dla frazy "cs go serwery", tak dla zestawienia dodajmy sobie jeszcze jedną "cs 1.6 serwery" i ograniczmy pokazywane dane tylko dla naszego regionu - Polska.

Google Trends

W ten sposób mamy nakreślone odgórnie przez jedną z najpopularniejszych wyszukiwarek (Google) jak rzeczywiście wygląda zainteresowanie tymi frazami. Jest to oczywiście dla nas pełno ciekawych informacji z których możemy wywnioskować czy w najbliższym czasie może wzrosnąć popularność dla danego słowa czy może będzie ono miało już do końca jedynie tendencje spadkową. Nie ma również problemu aby zobaczyć jak wyglądała sytuacja wcześniej, a nawet jak to się zmieniało na przestrzeni ostatnich 5 lat.

Możemy też polegać na ostatnio pojawiających się trendach załóżmy, że ma w najbliższym czasie ma mieć miejsce IEM (Intel Extreme Masters) - taka dość popularna impreza na temat gier czy inne wydarzenie "e-sportowe" możemy mieć pewność, że ponownie zainteresowanie a co za tym idzie i wyszukiwanie danego słowa wzrośnie. Może nie akurat dopisku "serwery", ale sama fraza "cs go" na pewno będzie bardziej popularna niż w tej chwili. Innym równie ciekawym narzędziem, również od Google jest Adword keywords planner ale nim zajmiemy się nico szerzej podczas promocji naszej strony.

W taki właśnie sposób możemy badać sobie rynek, przy blogu może średnio nas to interesuje ale przy bardziej tematycznych stronach może mieć to większe znaczenie. Celem tego przykładu było więc tylko i wyłącznie pokazanie Wam tego narzędzia.

Do poszukiwania konkurencji natomiast wystarczy nam tylko chwila lub dwie wolnego czasu i trochę chęci. Przy pomocy dowolnej wyszukiwarki szybko można się przecież dowiedzieć, że w przypadku "przykładu z cs'em" nie mamy zbyt wielkich szans na przebicie się ze swoim pomysłem na nową sieć serwerów gier.

Co mam czego nie posiada konkurencja?

Ok, zastanówmy się teraz czego nie ma konkurencja co my możemy oferować / oferujemy? Generalnie wszystko co mamy czego nie mają oni, jest na naszą korzyść. Tak więc nawet głupi hosting zdjęć może okazać się dla nas przważający jeżeli jest odpowiednio dobry.

W przypadku blog'a mogą to być nw lepszej jakości teksty, trafiające do większej grupy osób czy fanów. Tutaj bardziej liczy się pokazanie własnego "ja" więc nie ma za bardzo pola do konkurowania, choć są np. konkursy takie jak "Daj się poznać", więc zawsze coś.

Tworzę czy buduje?

Masz trzy możliwe odpowiedzi - Tak, nie i nie wiem. Więc teraz zadam ci pytanie, czy brałeś kiedyś łapówki? Nie, a tak na poważnie musimy zdecydować czy naszym celem jest budowa strony od zera (poznanie technologii webowych, tego jak to wszystko działa i funkcjonuje) czy jedynie użycie czegoś gotowego, jakiegoś silnika do budowy strony czy najgorszym wypadku kreatora.

Rodzaj strony

Jak wiemy, lub nie istnieje wiele rodzajów stron, są to między innymi blogi, fora, wizytówki, serwisy(pod tym słowem rozumiem wszystkie poprzednie), sieci społecznościowe, portale, vortale, sklepy internetowe itd.

Opiszmy sobie pokrótsze czym takim są i jaki przyświeca im cel:

  • Blog - najprostsza z możliwych forma prezentacji "swojego ja" czyli po prostu siebie w sieci. Jako autorzy możemy pisać co chcemy i o kim chcemy (no może nie do końca), nasze przemyślenia, dzielić się wiedzą którą posiadamy z innymi i robić co nam się żywnie podoba.

  • Fora - kolejna może nie najprostsza ale zdecydowanie najstarsza forma. Myślę, że każdy z Was w swojej karierze wcześniej czy później trafił na jakieś forum w celu chociażby rozwiązania jakiegoś swojego problemu, często również wykorzystywane do komunikacji z innymi, przy pomocy chociażby zintegrowanych czatów itd.

  • Wizytówki (np. firm) - chodzi tutaj o proste strony pisane w czystym HTML/CSS z ewentualnymi dodatkami JS'a. Najprościej rzecz ujmując są to strony na których nie uświadczymy wyszukiwarki, logowania czy innych bajerów - jedynym zadaniem takich stron jest jak sama nazwa mówi prezentacja, czyli informacje o firmie / osobie, położenie, kontakt, usługi które oferują.

  • Serwisy - nieco bardziej rozbudowane rozwiązania. Po sam brzeg wypełnione stosunkowo merytoryczną treścią, zazwyczaj posiadają możliwość rejestracji. Ich głównym zadaniem jest swobodny przepływ informacji, treści są często aktualizowane a my jako użytkownicy możemy skorzystać z ich usług takich jak chociażby założenie konta pocztowego itd.

  • Sklepy internetowe - strony nastawione ogólnie na sprzedaż online. Często witryny firm oferujących produkty, usługi których celem jest przede wszystkim zarobek.

  • Sieci społecznościowe - zastanawialiście się kiedyś nad założeniem własnej sieci społecznościowej? Zakładam, że wiekszość z Was doskonale zna ten typ strony, ba nawet lepiej zna co najmniej kilka tego typu stron. Ich zadaniem jest w założeniach ułatwienie kontaku, oraz budowanie społeczności (grup zainteresowań itd.).

  • Portale - kolejny przykład strony która stanowi swego rodzaju bramę, dostępu do powrzechnych zasobów w obrębie tej samej domeny, skrupulatnie rozmieszczonych na subdomenach (czym one są również sobie powiemy) vortali tematycznych.

  • Vortal - tak jak wyżej jest to strona z bieżąco aktualizowanymi informacjami tematycznymi. Są to nieco bardziej szczegółowe portale wyspecjalizowane pod danym kątem, celem których jest pisanie do wybranych grup (znających dane zagadnienie / temat).

Każdy rodzaj strony ma swoje założenia, i stosunkowo inaczej wygląda jego prowadzenie. W dużej mierze to od nas jedynie zależy który z nich wybierzemy, i w którym kierunku tak naprawdę pójdziemy. Poniekąd od tego, w końcu będzie zależeć wiele dalszych aspektów działania takiej strony i jej przyszłość czy chociażby dalsza jej promocja itp.

Domena

Kolejny aspekt o którym warto wspomnieć to chwytliwa nazwa naszego przedsięwziecia, nazwa którą będziemy używali. Dobrze byłoby wymyślić coś unikalnego, ale oczywistego, dobrze kojarzącego się z tematyką strony i łatwego w jej dalszej promocji. Wbrew pozorom nie jest to wcale takie łatwe zadanie, o czym niebawem się przekonacie.

Co to jest domena?

Domena to po prostu nasz adres strony internetowej example.pl czy jakikolwiek inny, np. example.com - końcówki są różne. Obecnie nawet za pare, parenaście złotych można dostać zupełnie nowe example.club, example.website i jeszcze inne ciekawsze. Każda końcówka jest przy tym odpowienio płatna. Oczywiście zdecydowana większość popularnych nazw została już przez kogoś zarezerwowana dlatego ciągle powstają nowe rozszerzenia (np. .pro , .site , .online) i wiele innych. Domenę najłatwiej jest wybrać będąc po prostu u jednego z rejestratorów na stronie i sprawdzając która nazwa jest na ten moment dostępna.

Takie nazwy domen rejestrujemy globalnie to znaczy, że jeżeli ktoś wcześniej przed nami zarejestrował nazwę google.com to my tego zrobić nie możemy - w ten sposób nie dochodzi do sytuacji w której dwie różne osoby mieszkające w kompletnie różnych zakątkach świata zarejestrowały ten sam adres. Niemniej mamy możliwość odkupienia niektórych z nich na giełdzie domen czy przenoszenia ich pomiędzy rejestratorami.

Kolejny ważny punkt to domeny używane, jeżeli mielibyście kupować taką domenę koniecznie sprawdźcie jej historię / linki do niej prowadzące oraz to czy nie dostała ona od wyszukwiarki tzw. bana. Nie chcielibyśmy przecież przejąć adresu pod którym od zawsze był jakiś serwis pornograficzny - no chyba, że nam na tym zależy. Ban jest to nałożenie na domenę pewnych restrykcji, po prostu wcześniejszy właściciel mógł stosować jakieś nie do końca legalne metody na podniesienie swojej pozycji w wyszukiwarce i tym samym zafundował sobie wejście na czarną listę. Wprawdzie możliwy jest powrót (zdjęcie takiego bana przez wyszukiwarkę) ale wymaga to czasu, a to utrudni nam dość promocje takiej witryny.

Jak działa domena ?

To jest bardzo dobre pytanie, co tak naprawdę się dzieje po wpisaniu przykładowej strony i wciśnięciu klawisza enter? A no przeglądarka odpytuje serwer DNS, który zamienia czytelny dla człowieka adres (mnemoniczny) na numeryczny (adres IP) serwera z którym zostaje ustaniowione połączenie. Każda z domen posiada coś takiego i nazywa się to mianem serwerów nazw, dzięki temu możemy kupić domenę w jednej firmię oraz hosting w innej. Po prosu podając w konfiguracji domeny (w panelu u rejestratora) serwery nazw hostingu na którym trzymamy pliki naszej strony. Z drugiej strony sprawa ma się podobnie, dodajemy nazwę naszej domeny po stronie hostingu i z automatu jest na jego dysku tworzony katalog który udostępnia pliki strony.

Sądzę, że po ostatnich dwóch akapitach jesteście tak zakręceni, że nawet nie wiecie jak się nazywacie - spokojnie też tego na początku nie mogłem za nic zrozumieć. Dlatego znalazłem ciekawą stronę (https://howdns.works/) która dobitnie przedstawia jak to wszystko działa.

Domain works

Subdomena, a to co znowu?

Dobra zakręćmy jeszcze bardziej, dodajemy do domeny subdomeny. Co to tym razem za cudo? A no to już jest zdecydowanie prościej wyjaśnić. Chodzi o np. wiadomosci.onet.pl - to jest taki sztandarowy przykład subdomeny. Przy subdomenach mamy chociaż ten plus, że nie musimy za nie płacić, możemy ich robić ile nam się żywnie podoba (bez przesady). Są to takie można powiedzieć odosobnione pudełka, np. mamy serwis i chcielibyśmy dodać do niego forum - robimy sobie takie pudełko w panelu hostingowym i gotowe.

Zamiast kombinować łatwiej jest jest stworzyć subdomene (po stronie hostingu, wygląda to po prostu jak nowy folder). Z tym, że tworząc taki zwykły folder przy pomocy np. FTP na stronie mamy do niego dostęp jedynie poprzez example.com/naszfolder. Natomiast w przypadku subdomeny jest to rozwiązane na dwa sposoby (możemy tak samo jak wcześniej) ale drugą (popularniejszą) opcją jest naszfolder.example.com. No dobrze to sporo, wróćmy więc do normalnych domen.

Domeny za bezcen ?

Od razu przestrzegam Was przed ofertami domen na darmo - takie coś nie istnieje, i chocbyś był w 100% przekonany o słuszności swojego wyboru i bezcenności takiej domeny, nie ma, nie będzie i nigdy nie było czegoś takiego. Jest to bardzo częsty chwyt marketingowy rejestratów, firm które rejestrują takie domeny. W końcu chcąc mieć domenę musimy ją gdzieś kupić, no nie? Wybieramy więc jedną z firm która dokonuje rejestracji, i pozwala Wam zarządzać waszą domeną kupujemy tam nasz adres a oni rejestrują ją w głównym rejestrze nazw - tak aby nikt inny nie mógł Wam jej zabrać. W przypadku Polski, tym głównym rejestrem jest NASK(Naukowa Akademicka Siec Komputerowa).

Często zupełnie nieświadome niczego osoby widząc promocje typu "5 domen .pl za darmo na start" lub inne rzucają się w wir zakupów nie zwracając zupełnie uwagi na nic - ponieważ są to fake reklamy, po pierwsze 5 domen dostaną tylko firmy (nie osoby prywatne) a po drugie nawet nie płacąc nic za pierwszy rok w kolejnym cena samej domeny(odnowienie jej) wyniesie grubo ponad 100zł. Tak więc takie "za darmo" szybko zwróci się jedynie tym firmom które takie akcje ogłaszają - jeżeli nie zdążycie szybko przenieść domeny w inne miejsce co często też jest nie do wykonania ze względu na regulamin promocji który tego zabrania.

Globalny handel ?

Tak naprawdę możemy wybrać dowolną nazwę i końcówkę ale tylko od zasobności naszego portfela oraz zaciekłości będzie zależeć na co będziemy mogli sobie pozwolić, handel domenami idzie w miliony, naprawdę. Osoby które kupiły kiedyś proste domeny typu a.com, b.com spią dziś na pieniądzach jeżeli tylko wyczekały odpowiedniego momentu. Wiele internautów codziennie podczas wpisywania adresu swoich ulubionych stron popełnia literówki, błędy, a to często prowadzi do kompletnie innych stron - podobnie nazwanych, być może nawet o podobnej tematyce. A czym krótsze i łatwiejsze nazwy tym i wzrasta ryzyko pomyłki i tzw. przejęcie ruch strony przez inną (ten ruch to nic innego jak żywi użytkownicy, chący dostać się na twoją witrynę). Chwytliwa nazwa też robi swoje dlatego właśnie jest to taki drogi biznes.

Ponadto wracając do końcówek domeny TLD (top lvl domain) są dzielone na kilka kategorii:

  • Narodowościowe: .pl | .de | .at
  • Funkcjonalne: .com | .biz | .info | .org
  • Rządowe: .gov | .mil
  • Specjalne: .eu i inne

Osobiście korzystam z usług ovh.pl, wcześniej trzymałem również swoje domeny w az.pl czy hekko.pl - ale chyba najlepiej z tych wszystkich wychodzi właśnie tam choć to tylko moja subiektywna opinia.

Hosting

Dobry hosting to podstawa, nasza strona musi sie gdzieś przecież znajdować - być gdzieś zlokalizowana. Nie ma wiekszego problemu aby trzymać serwer za granicą, obecnie jest to na tyle rozwinięte, że w zasadzie ponownie to tylko od nas zależy co chcemy i gdzie chcemy.

Co to jest tak właściwie hosting?

Jest to w takim dużym uproszczeniu nic innego jak nasz serwer (lub jego część), działający 24/7 na którym udostępniana będzie nasza strona. Fizycznie działający komputer (maszyna serwerowa) udostępniający naszą witrynę (zamknięta w szafie serwerowej), a zazwyczaj w całych serwerowniach lub ładniej zwanych zwykło się mówić "data center" wypełnionymi takimi szafami po sufit miejscami wraz z zapasowym zasilaniem, chłodzeniem i z podłączonymi gigabitowymi łączami od kilku dostawców internetowych (Netia, Orange itd.) oraz z szeregiem zabezpieczeń, często umieszczonych w kilku lokalizacjach rozproszonych po całym świecie (dla przykładu często wykorzystuje się do tego celu stare bunkry do budowy tego typu infrastruktur). Dzięki którym firmy udostępniające nam te usługi zwane "hostingiem" zapewniają nam nieprzerwane funkcjonowanie i działanie naszych stron przez cały rok.

Rodzaje hostingu:

Sam hosting ma też różne twarze bo można hostować np. serwery gier, strony internetowe lub jeszcze inne oprogramowanie jak serwer'y pocztowe. Niestety to słowo jednoczy sporo pojęć i tak naprawde jest różnie interpretowane. Możemy przecież kupić hosting współdzielony ale nie tylko. Z czasem dowiesz się również o VPS oraz serwerach dedykowanych, niemniej nie jest ci to do szczęści póki co potrzebne, naszym celem jest tylko i aż stworzenie naszej pierwszej strony (tak więc nie ma sensu zaprzątać sobie tym teraz głowy). Obecnie mamy też coraz częściej rozwiązania oparte na chmurze, nie wspominając już o kontach reseller. Dobrze jednak jest wiedzieć, że takie rozwiązania istnieją i choć my pozostaniemy przy rozwiązaniu współdzielonym to warto się tym w przyszłości zainteresować.

Skupmy się jednak na początku na trzech podstawowych opcjach na które może natrafić typowy Kowalski który postanowił pewnego pięknego dnia stworzyc swoją własną stronę internetową, czyli:

Hosting współdzielony

Pierwszym i najczęściej wybieranym przez początkujących (ale nie tylko) jest tzw. hosting współdzielony. Jak sama nazwa mówi jest on współdzielony z innymi (dla oszczędności miejsca i zasobów). Krótko mówiąc jesteśmy wraz z paroma innymi klientami upychani na jednym wydajniejszym serwerze który równocześnie obsługuje Twoją strony, stronę twojej sąsiadki i znajomego z drugiego końca Polski. Jako, że każdy z Was ma pewne limity które może wykorzystać wszystko działa fajnie i stosunkowo szybko. Zazwyczaj jednak limity są wystarczająco duże więc nie ma z tym większych problemów.

Każdy z nas jako klientów ma osobny panel i płaci za siebie, nie wymaga to żadnej wiedzy od nas jako użytkowników, zazwyczaj dostajemy w dodatku prosty panel zarządzania przydzielonymi nam zasobami. Cała administracja oraz utrzymywanie jest zadaniem firmy u której taką usługę kupujemy. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie, kompletnie uwalnia od jakiegokolwiek myślenia - po prostu ma działać i tyle.

Serwer VPS

VPS (Virtual Private Server) - Kolejny ciekawy patent na to jak zapewnić wszystkim stosunkowo tani ale odpowiedni dla średnio zaawansowanych dostęp. W tym przypadku ponownie jesteśmy wrzucani na wspólny serwer z innymi osobami z tą różnicą, że każdy z nas ma dostęp do root'a i może swobodnie zarządzać przydzielonymi mu zasobami - jest to taka prywatna maszyna wirtualna. Są oczywiście sytuacje w których jeden z Was może na określony czas nieco bardziej obciążyć maszynę ale tylko na moment. Jest to wygodne - do czasu kiedy nie dostanie się na wasz serwer klient który nieco bardziej chce pobawić się tym za co zapłacił i odpala skrypty które w ciągu paru chwil są wstanie skillować cały serwer. W tym momencie strona twoja, twojej sąsadki i twojego znajomego w momecie są niedostępne, dopóki jakiś miły admin nie załatwi sprawy odcinając dostęp nietypowemu klientowi.

Serwer Dedykowany

Najdroższa ale zarazem najbardziej stabilna z wszystkich trzech opcja czyli własna w pełni zarządzalna maszyna serwerowa z 100% gwarantowanymi zasobami. Najlepszy sposób na najbardziej zasobożerne projekty. Do niedawna również najlepszy wybór dla większych serwisów do czasu pojawienia się chmur. Możliwa jest też opcja monitorowania takiego serwera przez wykwalifikowanego administratora, czy administrowania nim przez taką osobę. Możemy na nim zrobić dosłownie wszystko, łącznie z takim paradoksem, że jesteśmy w stanie tam postawić nowy hosting jeżeli tylko odpowienio potrafimy nim zarządzać. Nie ma też problemu z serwerami gier czy nietypowymi usługami udostępnionymi na nietypowych portach.

Trzy słowa o chmurze...

Ostatnimi czasy pojawiła się tendencja wrzucania wielu rzeczy do chmury, nasze pliki są w chmurze, strony są w chmurze itd. Czym takim jest ta cała chmura? Wyobraźmy sobie, że kupiliśmy dedyka ale z pewnych powodów jest on niedostępny - np. jest przeprowadzana konserwacja czy brakło nam zasobów aby utrzymać przy życiu wybraną usługę. W takich sytuacjach trochę słabo, no bo co my możemy zrobić? Chyba jedynie przenieść się do innej firmy lub na lepszy serwer bo nic więcej nie poradzimy.

Chmura natomiast pozwala nam na łatwe skalowanie takiego naszego serwera, w momencie gdy jest on bardziej obciążony, przydzielane jest mu więcej zasobów i tyle - pod koniec miesiąca najwyżej otrzymujemy wyższy rachunek. Zapewnia ona więc nam ciągłość w dostępie do usługi którą oferujemy a w momęcie awarii całość jest błyskawicznie klonowana na inny serwer, tak aby wciąż zachować ciągłość pracy.

Darmowy hosting - czy naprawdę istnieje?

Być może spotkaliście się z takim stwierdzeniem? Wiem, że wiele osób startujących nie do końca chciałoby wydawać jakiekolwiek pieniądze za coś czego nie otrzyma fizycznie do ręki tylko jako "usługę" - w Polsce generalnie mamy trudności z płaceniem za wszystko, tak więc i hosting powinien być najlepiej bezpłatny. Sam również szukałem sporo czasu (jeszcze jako dzieciak) jakieś alternatywy, przeglądałem mnóstwo stron i znalazłem kilka interesujących propozycji które mam nadzieje przydarzą Wam się podczas waszych początków.

Darmowe hostingi:
ct8.pl - darmowa wersja płatnej alternatywy mydevil.net. Będąc nieaktywnym 3 miesiące konto jest usuwane. Maksymalnie jest 1500 miejsc. 1free.eu - dobry na start i na pewno lepszy od innych pokroju cba.pl. Nw jak z stabilnością - jednak mimo to całkiem dobry.

W moim przypadku, przetestowałem już parę firm i mam pewne zdanie na niektóre tematy. Ogólnie hostowałem się jak dotąd: gbzl.pl, biznes-host.pl, hekko.pl, lh.pl oraz ostatnio u mydevil.net. I tak szczerze to mógłby z nich wszystkich sumiennie polecić może trzy:

  • biznes-host.pl / Nie najniższa cena ale stabilnie przez cały okres trwania umowy.
  • lh.pl / Podobnie jak wyżej ale w bardziej przystępnej cenie.
  • mydevil.net / Polska firma - bardzo solidna, z własnym autorskim panelem zarządzania i możliwością odpalania nietypowych aplikacji.

Z innych które mógłbym Wam polecić to linuxpl.com oraz unixstorm.org - choć tam nie miałem żadnych swoich serwerów to również są to bardzo dobre firmy z ugruntowaną pozycją na rynku.

Pozycjonowanie i promocja

Czym takim jest pozycjonowanie?

Przed ostatni już podpunkt który będzie przez nas omawiany to pozycjonowanie, czym takim jest? Poniekąd można powiedzieć, że jest to swego rodzaju promocja naszej witryny, może nie taka z jaką nam się kojarzy to słowo (natychmiastowym działaniem) a bardziej długofalowymi zyskami poprzez zdobywanie klientów, czytelników, słuchaczy itd. Tak więc wiecie już czym jest pozycjonowanie i sądzę, że domyślacie się dlaczego warto się pozycjonować, ale czy wiecie, że dla wielu osób poszukujących czegoś w sieci liczą się jedynie pierwsze 3 rezultaty w wyszukiwarce?

Reszta się po prostu nie liczy, jeżeli nie ma czegoś na pierwszych trzech miejscach często internauci uważają, że tego po prostu nie ma. Nie będę się tutaj rozwodził jakim to jest idiotyzmem samo w sobie ale ogólnie rzecz biorąc, jest to tylko i wyłącznie kwitnący tręd, zresztą na ten temat też mam kiedyś zamiar zrobić pogadankę, którą mam już po części przygotowaną. Chodzi o problem zanikającej umiejętności wyszukwiania informacji, być może kiedyś coś więcej o tym napiszę, kto wie...

Sam termin pozycjonowania odnosi się do zdobywania pozycji w wyszukiwarkach internetowych, pokroju dajmy na to Google, Bing czy DuckDuckGo. Jak wiemy, korzystając z wyszukiwarki często poszukujemy czegoś o czym pojęcia nie mamy. W końcu po to one są, jednak nw czy wiecie, że tym co tak naprawdę zostaje nam podane przez wyszukiwarkę można w pewien sposób manipulować. Chodzi tutaj o pozycje, np. wpisując fraze "wp" pierwsze co nam się pojawi (pierwszy wynik) to Wirtualna Polska, zastanawialiście się kiedykolwiek dlaczego?

Strona ta jest solidnie wypozycjonowana, ma ugruntowaną niepodważalną wręcz pozycje (przynajmiej w Polskiej sferze internetowej), na dodatek codziennie aktualizacje, bezpieczne szyfrowane połączenie (https) oraz inne elementy sprawiają, że pozycja ta jest taka a nie inna. Możemy tak naprawdę wypozycjonować się pod dowolną frazę, np. po wpisaniu "podróżowanie" żeby nasza strona była jako pierwsza. Podobnie jak wcześniej, albo kombinujemy albo przychodzimy z zasobniejszym portfelem i kupujemy reklamy Google Adwords (znajdując się w ten sposób w pierwszej trójce reklam pod wyszukiwarką).

Ogólnie całe to pozycjoniwanie jest również często określane pojęciem tzw. SEO (Search Engine Optimization) czyli metody optymalizaji stron po kątem wyszukiwarek. Jeżeli chcecie sprawdzić jak wasza strona wypada pod tym względem, warto to zrobić wykorzystując w tym celu narzędzie o nazwie Page Insight Speed. Pozwoli to zbadać wszystkie bolączki waszego serwisu które wypadałoby poprawić. Warto jednak patrzeć na to z pewnym dystansem bo nawet strona wyszukiwarki która to narzędzie stworzyła nie jest w stanie uzyskać w nim 100% wyniku.

Co to jest Page Rank?

Są oczywiście firmy zajujące się pozycjonowaniem, robi się to poprzez tworzenie bazy witryn odnoszących się do twojej strony (na zasadzie hiperłączy, czyli zwykłych linków). Czym więcej stron o stablinym (page rank) linkuje do twojej tym i twoja strona zyskuje wyższą pozycje (czym mniejszy PR tym lepiej). Innymisłowy jest to ocena strony pod kątem wyszukiwarek. Dobrze przy tym jest aby były one jednak o pokrewnej tematyce, jak się domyślacie nie ma sensu na stronie o czajnikach reklamować nowej Skody.

Swój pagerank możecie sprawdzić tutaj.

Sposoby na pozycjonowanie:

Jest to oczywiście uzależnione od wielu innych czynników, które wraz z rozwojem wyszukiwarek są na bieżąco aktualizowane, trzeba więc śledzić nieustannie co się dzieje i odpowiednio na to reagować. Np. w przypadku Google aby ponieść sobie nieco notę, wystarczy zainteresować się np. technologią AMP przyśpieszającą ładowanie strony (a w zasadzie treści). Możemy też dodawać reklamy na stronach do tego przeznaczonych czy podobnie jak WP zacząć korzystać z HTTPS. Innymi znanymi mi zaleceniami jest np. DNS-prefetch czy przygotowanie wersji mobilnej strony lub dodanie mapy witryny do Google Search Console (wcześniej Google Webmaster Tool).

Sam temat pozycjonowania to obszerny i dynamicznie zmieniający się dział, warsztat którego sam niezdołałem dotąd opanować do końca. Zresztą widać to po odwiedzinach mojego blog'a, forum czy innych moich stron - które nie cieszą się zbyt dużą popularnością (przynajmniej na tą chwilę). Innymi sposobami pozycjonowania jest np. dodawanie stron do katalogów, czy moda na tzw. precele. Są to takie teksty podobne do tych sponsorowanych które można spotkać na niektórych stronach, jednak ich celem jest tylko zawarcie linku do pozycjonowanej strony celem podbicia jej w rankingu.

Przy okazji chciałbym Was ostrzec przed działaniami tzw. black SEO czyli takimi o których już pisałem przy okazji wybierania domen. Chodzi tutaj o działania takie jak upychanie słów kluczowych, systemy wymiany linków, tworzenie mini-stron (tzw. zaplecza) celem umieszczenia wpisów z linkami do strony głównej itd.

Inne sposoby promocji witryny

Obecne czasy wykształciły mnóstwo form reklamy, weźmy na ten przkład serwisy społecznościowe - aktywne uczestnicznie w ich życiu również pozytywnie odbije się na zainteresowaniu twoją stroną. Można tak jak już wspominałem kupić reklamy, albo skorzystać z ofert agencji zajmującej się PR. Jeżeli jesteście twórcami jakiejś platformy/usługi możecie ją również udostępnić za darmo z możliwością podniesienia sobie limitów przy pomocy konta VIP czy czegoś w tym rodzaju, wersja darmowa/trial to też reklama sama w sobie.

Warto też pamiętać o innych wyszukiwarkach, poza Google. Choc ma on większą część rynku to są jeszcze inne jak Yahoo, wspomniany wcześniej Bing, Baidu, Yandex. Każda z nich ma strony przeznaczone dla webmasterów które warto odwiedzić i z którymi warto się zapoznać.

Pisałem wyżej o Google Adword keywords planner jest to jak sama nazwa mówi planner słów kluczowych. Aby skutecznie się pozycjonować, dobrze jest dobrać do tego celu odpowiednie dla naszej branży słowa, tzw. słowa kluczowe po których wyszukiwarki odnajdują wybrane rzeczy. No i zadaniem tego narzędzia jest właśnie odpowiedni ich dobór. Wpiszmy sobie do niego np. "komputery", "it", "programowanie". W założeniu ma nam to pomóc w utworzeniu kampanii reklamowej Adwords ale pomimo tego możemy z niego korzystać jakby na sucho wcale takiej kampanii nie posiadając.

Google Adword keywords planner

Jak widziemy mamy dane na temat popularności wybranych słów oraz konkurencji a także stawki. Ponadto możemy tworzyć prognozy opartę o nauczanie maszynowe, celem przewidywania wzrostu / spadku zainteresowania. Poprzednie Google trends przy tym to trochę jak Beta.

Zarządzanie witryną

Działam w pojedynkę czy w zespole?

Stosunkowo ważnym elementem planowania jest to jak w jaki sposób będziemy działać, wymusza to na nas niejako rodzaj strony. Co wcale nie zmienia faktu, że możemy np. prowadzić całe forum dyskusyjne czy rozbudowany serwis informacyjny w pojedynkę. Pytanie tylko czy starczy nam sił jeżeli wciąż nie będziemy widzieć żadnego efektu?

Płacenie czy wolontariat?

Przy założeniu, że wybraliśmy jednak działanie w zespole i jesteśmy grupą kilku pasjonatów. Jako właściciel i główny pomysłodawca powinieneś w pewien sposób jakoś odwdzęczyć się tym ludziom za to, że poświęcają swój czas itd. (no chyba, że to twoi kumple - co też nie tego zmienia faktu). Naturalnym więc wydaje się, że będą oni prędzej czy później domagali się czegoś na wzór wypłaty.

Pytanie czy na tym etapie jesteś skory płacić tym osobą za prace którą wykonują? Czy twoim pryjorytetem jest poszukiwanie bardziej osób które chciałby nieodpłatnie utrzymywać twoją platformę (fanatyków, zapaleńców czy jak ich tam się zwie).
Plusem tego, że płacisz jest to, że możesz wymagać. Natomiast w relacji "kolega - kolega", wygląda to mniej więcej tak:

Q: Antek, mógłbyś dodać zakładkę Kontakt do menu?
A: No, spoko stary - za moment.

Niestety ale ten moment przeobraża się w kilka dni po czym pseudo "kolega" oznajmia Ci, że nie chce mu się już uczestniczyć w tym projekcie i ma ciekawsze rzeczy do roboty. No chyba, że jako właściciel masz cechy przywódcze i potrafisz odpowiednio zmotywować swoją ekipę do działania no to ok - ja zdecydowanie takiej cechy nie mam i nigdy nie miałem.

Ten element niejako oddziałuje na dalsze decyzje, bo wiadomo, że nie wszystko jesteś w stanie zrobić sam. Ale nauka tych osób (nawet z teamu) również trochę trwa, nawet zakładając dość niecodzienny scenariusz, że wszyscy zaczynacie z tego samego pułapu. Trzeba im wytłumaczyć co chcesz wykonać a to już opóźnia cały proces. Z kolei jeżeli każdy wie co ma robić jesteście wydajniejsi niż wszyscy inni, którzy na własną rękę próbują coś wyskorbać i uczą się samemu od zera krok po kroku w domowym zaciszu.

Ile czasu i środków jestem w stanie poświecić?

Tworzenie swojej strony to przede wszystkim czas, pomyśl sobie ile czasu już poświęciłeś czytając tę artykuł, weź teraz pokaźną poprawkę na to, że tworzenie własnej strony samemu, czy nawet w zespole to niewyobrażalnie mnóstwo czasu który trzeba poświecić aby otrzymać zadowalający efekt finalny.

Rozwijanie strony to kolejne multum czasu utopione w morzu innych podobnych projektów, które podobnie jak twój działają, rozwijają się i reagują. Musicie jako właściciele odpowiedzieć sobie na bardzo ważne pytanie czy jesteście w stanie poświećić co najmniej te 2-4 godziny dziennie na prowadzenie swojego zakątka w sieci? Czy finansowo spełnicie oczekiwania i będziecie w stanie co jakiś czas regularnie opłacać zarówno hosting jak i domenę, lub usługę (w przypadku generatorów, kreatorów czy usług cloud).

Strategia działania! co? kiedy? jak często?

Mając już rozrysowany cały zestaw odpowiedzi na najbardziej drętwe pytania jakie kiedykolwiek musieliście sobie odpowiedzieć nadszedł czas na strategie, czyli to jak pokierujemy dalej naszym projektem.

Załóżmy, że mamy domenę oraz hosting a nawet chwytliwą nazwę XYZ. Wiadomo, że musimy je jakoś opłacać. Tak więc jako koszta stałe możemy sobie zapisać np. hosting współdzielony - 60zł / rok, domena - 55zł / rok. Kolejne rzeczy to wygląd / działanie, grafika sama się nie zrobi - jeżeli nie mamy zdolności ani możliwości to kolejny wydatek (z tą różnicą, że jednorazowy). Korzystamy z niestandardowego skryptu, licencji to samo. Mamy zespół - jakieś opłaty za np. pisanie tekstów, podobnie - o tym zresztą już wspominałem. Pozycjnowanie, marketing i te sprawy.

Pomijając nawet finanse, jak będą wyglądały prace na samej stronie? Jej struktura, kategorie / działy, posty / statyczne informacje itd. Trzeba przewidzieć możliwe zmiany, czyli czy będą jakieś święta - np. nowy rok / sylwester - może przydałby sie jakiś ficzer przy logo czy inne bajery. Jak często będą pojawiać się wpisy / artykuły? Będą reklamy? Tak, ile? Nie? Nie było tematu... Menu będzie po prawej / lewej o góry czy u dołu, wysuwane czy chowane i tak dalej.

Weźmy sobie np. taką listę TODO dla świeżego serwisu który dopiero co zdobywa popularnośc i stoi na darmowym hostingu, jego planem na życie jest zdobycie (1) fajnej domeny fajnanazwa.pl, potem załóżmy (2) zmiana hostingu na lepszy. Kolejno zmienia się on, rozwija dla użytkowników. Nie mając takiego planu działania i idąc na żywioł cieżko się spodziewać w którą stronę serwis zmierza. Stąd naturalnym jest odtrącenie przez potencjalnych użytkowników, no bo przecież skąd wiadomo, że jutro serwis nagle się nie zwinie?

Jeżeli nie wiesz od czego zacząć, zacznij od regulaminu - wprawdzie i tak ich nikt nigdy nie czyta ale zawsze to jakaś drogą zabezpieczenia się w przypadku sytuacji awaryjnych, sporów sądowych itd. Nie no tworząc stronę takiego nie dostaniesz, spokojnie - ale jeżeli masz coś pokroju "hostingu zdjęć" już możesz mieć lekki problem, jeżeli nie umieścisz żadnego ważnego dokumentu określającego prawa oraz obowiązki zarówno twoje jak i potencjalnych użytkowników.

Szczególnie ważne w przypadku stron są kwestie, praw autorskich. Pobrałeś obrazek i wrzuciłeś na swoją stronę? Nie jest to zbyt dobry pomysł z twojej strony, znaczy dopóki nikt nie widzi jest ok - ale w momencie zgłoszenia tego jakiejś organizacji zajmującej się takimi rzeczami można mieć lekko przerąbane. Delikatnie rzecz ujmując, jeszcze bez problemu jeżeli chodzi o prywatną stonę ale jeżeli masz firmę i jest to firmowa strona to krótko mówiąc moga posypać się kary.

Działanie

Bardziej techniczna część...

Brzmi strasznie, ale tak nie jest zapewniam. Trochę jak nazwa mojego poprzedniego bloga ;) Tutaj jedynie chciałbym Wam przedstawić możliwe scenariusze - wiadomo każdy po przeczytaniu tego tekstu pójdzie w swoją stronę, jednak niezależnie od niej dobrze jest znać inne możliwości.

Niezbędne zasoby

Dobrze jeżeli wiemy już wszystko co powinniśmy wiedzeć, wypadałoby przygotować wszystkie niezbędne elementy. No więc jeżeli już mamy wstępny zarys tego czym ma być nasza witryna i jesteśmy konkretnie zdecydowani na np. blog czy inną stronę (forum, serwis społecznościowy, sklep, wizytówkę firmy) możemy zacząć już coś działać. Dobrze byłoby już na tym etapie zdecydować jakie rozwiązania będziemy chcieli wykorzystać. W naszym przykładzie spróbujemy stworzyć prosty blog, będzie to dobry start no i oczywiście trochę praktyki.

Szybki rzut oka i już wiemy co jest nie tak, wciąż nie podjeliśmy bardzo ważnej decyzji, a więc na czym będzie działał nasz blog? Na serwerze to już wiemy, ale nie o to tu chodzi - w końcu musimy wgrać tam jakieś pliki aby strona była, działała no nie, tylko jakie? Tutaj ponownie mamy kilka możliwości:

Tworzymy stronę

Pierwszym i wydaje mi się najbardziej naturalnym jest napisanie swojej strony internetowej od zera. Musimy zatem, nauczyć się paru języków w których są one napisane i próbować, projektować, działać. Jest to przedłożenie trochę całego planu w czasie - ponieważ zanim nauczymy się pisać prostę aplikację minie co namjmniej kilka miesięcy, przy założeniu, że ciągle będziemy się zajmować tylko i wyłącznie tym.

Podstawowymi językami które musimy znać jest HTML/CSS, Javascript (JS). Jeżeli chcemy zrobić coś z logowaniem to dodatkowo jeszcze PHP + MYSQL. Choć Javascript rozrósł się ostatnio do takich rozmiarów, że jesteśmy w nim w stanie napisać niemal wszystko. Co i tak nie zwalnia nas z znajomości baz danych relacyjnych / nierelacyjnych (NoSQL) czy technologii AJAX. Ponadto dobrze byłoby mieć jakiś kunszt artystyczny albo sprawnie posługiwać się programami do obróbki grafiki, zarówno restarowej jak i wektorowa czy znać na UX / UI.

Więcej informacji na ten temat możecie znaleźć na moim forum, tam znajduje się parę wątków w których podane są linki do świetnych materiałów dzięki którym stosunkowo łatwo załapiecie jak to wszystko działa i z czym się ją je. Nawet zakładając, że jesteście na tyle zaciekli aby nauczyć się tego wszystkiego nie ominie was szereg usług, tzw. pobocznych / narzędzi jak FTP(bezpieczniejsza wersja SFTP), SSH, SMTP/POP3/IMAP, znajomość budowy HTTP/HTTPS, podstawowe polecenia bashowe czy menadżery pakietów, wersji a nawet zależności. Dodajmy do tego jeszcze bezpieczeństo tak przygotowywanych aplikacji i mamy istny zawrót głowy.

Tego jest naprawdę wiele, nie mówie z góry, że od razu zajmując się Front-endem (wizualną częścią strony) potrzeba wam znać technologie Backendowe (działanie strony / logika). Tutaj, na tej stronie znajdziecie mind-mape która dobrze obrazuje ile tego jest, a najlepsze jest to, że to i tak nie jest wszystko. Nawet wiedząc, że nauczymy się jakiś framework / biblioteke nigdy nie możemy być pewni, że za rok nagle one nie zniknie. Developerom przestanie się chcieć ją rozwijać i tyle. To się zmienia zbyt szybko aby za tym nadążyć.

Jedyna rada z mojej strony to uczcie się języków, nie bibliotek - jeżeli znacie składnie jednego języka zmiana wykorzystywanego framwork'a to kwestia przeczytania jego dokumentacji, naprawdę.

Budujemy stronę

Jeżeli jednak jesteśmy wygodni i chcemy postawić na gotowe rozwiązanie znowu stajemy przed kolejnym wyborem.

Systemy zarządzania treścią

Jakim jest CMS (Content Managment System) czyli skrypt napisany przez innych ludzi (najczęściej, w ramach jakiegoś projektu programistycznego) do łatwego zarządzania treścią. Weźmy nasz blog - jest co najmniej kilka bezpłatnych możliwości na zbudowanie go przy pomocy takiego właśnie systemu. Poniżej parę praktycznych przykładów takiego oprogramowania:

  1. Blog
  2. Strona / wizytówka
  3. Serwis społecznościowy
  4. Forum
    • Mybb (My Bulletin Board)
    • phpbb
    • SMF (Simple Machines Forum)
  5. Sklep

Ok, tak to mniej więcej wygląda - wszystkie powyższe linki są darmowym oprogramowanie. Wszystkie / większość z nich to projekty Open Source o otwarty kodzie źródłowym. Oczywiście wcale nie trzeba brać tego wszystkiego tak bardzo na sztywno, np. Batflat pomimo że jest w kategorii Blogi to równie dobrze sprawdziłby się jako skrypt do zbudowania strony / wizytówki. Można więc w pewnych granicach stosować zamiennie niektóre z CMS'ow. Chcąc np. zbudować portal można wybrać Wordpress'a + Mybb jako forum, nie ma żadnego problemu aby je dowolnie łączyć. Jak się zapewne domyślacie takiego oprogramowania jest o wiele więcej, kwestia znalezienia odpowiedniego dla siebie.

Nie będę się tutaj rozwodził jak zainstalować i skonfigurować ten czy inny skrypt - bo informacji na ten temat znajdziecie naprawdę sporo, wyszukując go. Każdy z tych "projektów" gromadzi wokół siebie rzesze ludzi którzy go wspierają, rozszerzają oraz utrzymują, każdy ma też fora w razie ewentualnych problemów / zagwostek jego użytkowników. Weźmy też poprawkę na te, że jeżeli to jest oprogramowanie open-source to jest ono na pewno bezpieczniejsze, bo mogło zostać prześwietlone przez badaczy bezpieczeństaw, hakerów i inne ciekawe persony. Z drugiej jednak strony ważne jest utrzymanie aktualnej wersji takiego softu aby nie paść ofiarą takich właśnie ataków, wycelowanych w konkretne niezałatane jeszcze wersje naszego CMS'a. Link do strony z spisem przykładowych CMS'ow.

Kreatory stron, WYSIWYG Builder / generator

Kolejną możliwością budowy strony jest jeden z kreatorów stron lub użycie generatora. Nie chcesz się bawić w konta hostingowe, domeny itp. To jest to idealne rozwiązanie dla ciebie. Oprogramowanie pozwalające na budowę swojej strony niczym z klocków. Chcesz dodać teskt? Dodajesz klocek z tekstem i go uzupełniasz, to aż takie proste. Przykładami takich kreatorów witryn są:

  1. Wix
  2. Manifo
  3. WebWaveCMS

Oferujące możliwość utworzenia własnej strony w zaledwie 5 minut, tworząc ją na ich darmowej sub-domenie. Na pewno znacie co najmniej jeden z nich z reklam na Youtube. Przyznam, że nie korzystałem zbyt długo z takich kreatorów jednak pomimo to uważam, że jest to najgorszy rodzaj strony jaki można tylko mieć. Takiej strony najczęściej nawet nie możecie ściągnąć, jesteście tak jakby związani z platformą która Wam tą możliwość udostępniła i tyle. Jedynę co można zrobić to podpiąć zewnętrzną domenę o ile nie trzeba przy tym dodatkowo zapłacić.

Choć zależy to w dużej mierze od indywidualnych preferencji i upodobań, jednak każdemu polecam najpierw naukę minimum tej podstawy czyli HTML & CSS. Ponieważ nawet korzystając z gotowców (szablonów) chcąc zmienić coś w wyglądzie naszej strony lub dodać jakiś licznik, tło, obrazek czy cokolwiek innego co przyjdzie nam do głowy będziemy wiedzieć jak to zrobić.

Innyą możliwością zbudowania strony są wspomniane generatory te przynajmniej zostawią po sobie jakiś ślad w postaci wygenerowanych plików strony przy których to tylko od nas będzie zależeć gdzie i czy je kiedykolwiek udostępnimy, przykład? Bardzo proszę:

  1. Jekyll
  2. Hugo
  3. Website X5 -> płatny program

To tylko kilka, ale wystarczy. Ich zadaniem jest jak sama nazwa mówi wygenerowanie strony, podobnie jak przy kreatorach możemy ją budowac z klocków albo pisać szablon samemu i jedynie wypełniać go treścią. Czyli tak jak działa na przykład ten blog na którym właśnie to czytasz.

Alternatywą dla blogów jest serwis blogger który daje nam możliwość stworzenia własnego bloga w pełni za darmo nie martwiąc się o jego hostowanie. Podobnie jak w przypadku kreatorów nie jest to do końca twoja strona, wciąż działasz u kogoś. Oczywiście nie zabrakło też innego sposobu na forum, jaki daje strona vgh.pl - prosty aczkolwiek nie tak przejrzysty jak te instalowane manualnie cms, posiadający ograniczone możliwości personalizacji (jest to chyba oparte z tego co pamiętam na php-fusion). Warto mieć też przy tym na uwadze, że strony działające na subdomenach są dużo cięższe w pozycjonowaniu i promocji.

Deploy na produkcje / instalacja

Dobra zbierając to wszystko, jesteśmy można to powiedziec w domu. Mamy nasz CMS / gotową stronę, wstępny zarys wyglądu, może nawet logo więc jedyne co nam pozostaje to opłacić wybrany hosting, połączyć się z naszym serwerem i wgrać wszystkie niezbędnę pliki oraz rozpocząć instalacje. Aby to zrobić, w zależności od hostingu potrzebujemy konta FTP. Wszystkie niezbędne do tego celu dane przeważnie dostajemy na adres e-mail, tuż po stworzeniu konta i wykupieniu usługi. Potrzebny nam zatem jakiś klient FTP(a nawet SFTP) aby móc się połączyc z naszym serwerem - np. Filezilla lub WinSCP.

WinSCP:
WinSCP
Filezilla:
Filezilla

Czasami trzeba takie konto dopiero założyć, zrobimy to wprost z panelu DirectAdmin, cPanelu lub innego wykorzystywanego przez Waszego usługodawce. Zakładam, że wcześniej nie korzystaliście z żadnych innych usług hostingowych więc załączam jeszcze typowe screeny jak taki panel może wyglądać:

DirectAdmin:
Directadmin
cPanel:
cPanel
DevilWEB:
DevilWEB

Sporo zależy od hostingu oraz panelu zarządzania jaki otrzymamy różne opcję mogą być rozsiane w różnych miejscach i wyglądać kompletnie inaczej niż zwykle, jedne będą inne jedne nie - ale i tak zawsze musimy szukać podobnie nazwanych opcji. Jeżeli w naszym panelu odnajdziemy taką zakładkę (FTP) i będzie tam już utworzone konto - możemy zmienić mu hasło na jakieś swoje. Nic nie stoi na przeszkodzie aby utworzyć również nowe - w ten sposób dla każdej witryny możemy mieć osobne hasła (para klucz/hasło) do FTP łącząc się bezpośrednio do wybranego katalogu (już na serwerze).

Jeżeli łączymy się na koncie głównym prawdopodobnie musimy wejść niżej w hierarchie katalogów do /domains i tam jeżeli wszystko wcześniej odpowiednio poustawialiśmy powinien znajdować się tam folder nazwany nazwą naszej domeny (np. example.com ) do której przechodzimy, a w nim natomiast powinien znajdować się kolejny katalog /public_html do którego będziemy wgrywać wszystkie pliki naszej strony.

Tak więc w zależności od wybranego klienta tworzymy nowe połączenie, uzupełniamy hasłami, i łączymy się z naszym serwisem. Następnie przechodzimy odpowiednio do lokalizacji do której mamy wgrywać nasze pliki czyli opisanego wyżej /domains/example.com/public_html no i rozpoczynamy kolejno transfer wszystkich przygotowanych wcześniej plików z naszego folderu po kolei przerzucając je na naszą maszynę. Pamiętamy aby przedtym je rozpakować jeżeli są one w formie archiwum (jak to często bywa przy plikach np. Wordpress'a).

Instalacja (w przypadku WP) jest prosta, po wrzuceniu wszystkiego, przechodzimy pod adres: http://example.com/wp-admin/install.php i postępujemy zgodnie instrukcjami tam zawartymi. Na pewno przyda nam się baza danych oraz jej użytkownik - więc to od razu można stworzyć sobie w naszym panelu hostingowym tych dwóch. Ponadto może być też potrzebna specyficzna wersja PHP (na niektórych hostingach zmienia się ją przy pomocy pliku .htaccess).

Co dalej robić? Jak żyć!

No cóż w pewnych kwestiach pomóc nie mogę, i to jest właśnie taka sprawa. A na poważnie to rozejrzyj się za jakimiś szablonami jeżeli jest to CMS, pluginami i innymi bajerami. Oczywiście nie przesadź z ich liczbą, pisz - publikuj czy rób cokolwiek innego. Baw się tym, nie pozostawaj wierny jednemu rozwiązaniu - eksperymentuj, testuj na tym to polega. Teraz to ty tu jesteś administratorem, więc to ty tutaj rządzisz.

Koniec

Uff! Dobiegamy do końca tej wyprawy, wszystkie kwetie które w tym wpisie poruszyłem a było ich sporo, warto jeszcze rozszerzyć o informacje które znajdziecie na innych specjalistyczych stronach. Nimniej sądzę, że i tak sporo info jak na jeden raz. Zdecydowanie to co tutaj przkazałem przyda się początkującym, nawet jeżeli są to tak chaotycznie zapiski jak tutaj.

Napiszcie w komentarzu co sądzicie na temat tego wpisu, podobał się on Wam? Był on choć trochę przedatny? Jeżeli tak to zachęcam Was do udostępnienia go w mediach społecznościowych i wskazania ewentualnych błędów, niedomówień czy braków o które możnaby ten tekst w przyszłości rozszerzyć. Tymczasem dzięki za dotrwanie do końca i cześć!